svar på ofte stile spørsmål

Brukervilkår for Throw No More-appen

Velkommen til Throw No More!

Takk for at du bruker appen, produktene og tjenestene våre (heretter omtalt som “Tjenester”). Tjenestene er levert av Throw No More AS, organisasjonsnummer 917245444 (heretter “TNM” eller “vi”). Ved å bruke våre Tjenester godtar du disse vilkårene og betingelsene (heretter “Vilkår”). Vilkårene må sees i sammenheng med TNMs personvernerklæring som er tilgjengelig i appen og på vår hjemmeside, og blir automatisk godkjent når du godkjenner disse vilkårene. Vennligst les dem nøye. Ikke bruk tjenestene hvis du ikke godkjenner vilkårene.

1. Formålet med appen TNM

Appen TNM er en digital tjeneste som gir sluttbrukerne en oversikt over hvilke matbutikker som har varer til redusert pris. Enten fordi de nærmer seg utløpsdato, eller fordi de av andre grunner ikke kan selges til full pris. Formålet med tjenesten er å redusere matsvinn i matbutikker ved å gi forbrukerne en oversikt over disse varene. På denne måten kan flere av varene bli solgt istedenfor å bli kastet.

1.1. Hvordan tjenesten fungerer

Brukeren laster ned tjenesten i Google Play® eller AppStore®. Ved å bruke appen godkjenner brukeren vilkårne og personvernerklæringen. Brukeren anvender en zip-kode, eller deler posisjonen sin, for så å få opp en liste over matbutikker rundt den delte posisjonen eller zip-koden. Brukeren får dermed en oversikt over matbutikker som har varer til nedsatt pris. I tillegg får brukeren informasjon om normalpris, nåpris, antall varer igjen samt bilde av varen. Brukeren kan deretter gå til butikken og kjøpe varen til nedsatt pris så den slipper å bli kastet.

Det er to typer brukere i tjenesten: registrerte og uregistrerte. Brukeren kan logge inn med en mailadresse og valgfritt fylle inn fornavn, etternavn og alder. Brukeren kan endre de valgfrie utfyllingsfeltene senere under innstillinger. Den registrerte brukeren kan logge inn med enten mail, Facebook eller google-konto. Den registrerte brukeren kan benytte seg av alle funksjonene som er nevnt over, samt flere funksjoner etter innlogging. Den registrerte brukeren kan legge til varer fra forskjellige butikker i en ønskeliste og få opp totalprisen på alle varene som er lagt til i listen. Brukeren kan dele listen med andre ved å send en url via eksterne tjenester som sms. Den delte ønskelisten er en webside på TNMs hjemmeside.

Den registrerte brukeren har tilgang til en side som heter “Tips” som inneholder ukentlige tips for å redusere matsvinn og oppskrifter. Både den registrerte og den uregistrerte brukeren kan velge å motta push-varsler. Det er mulig å deaktivere push-varslene i innstillingene. Den registrerte brukeren kan tilbakestille passord eller slette brukeren sin i innstillingene.

Tjenesten finnes for øyeblikket på engelsk og norsk.

2. Eierskap

Throw No More appen drives av Throw No More AS.

Organisasjonsnummer: 917245444.

Adresse: Technopolis Fornebu, Martin Linges vei 17 – 25, 1364 Fornebu.

3. Throw No More rettigheter

Throw No More appen og dens tjenester, innhold, redaksjonelt innhold, artikler og funksjoner er, og vil alltid være, under eierskap av Throw No More AS.

4. Bruk av tjenesten

4.1. Kostnader ved bruk
Det medfører ingen kostnader å bruke appen annet enn det å bruke mobilen og mobildata. For å bruke tjenesten må man være koblet til internett. Denne kostnaden faktureres av eksterne leverandører og er utenfor Throw No Mores ansvar. Kostnadene for datatrafikk kommer an på mobilabonnementet og kan variere fra leverandør til leverandør.

4.2. Tilgang til tjenesten
Tjenesten vil normalt være tilgjengelig hver dag mellom 00.00 og 24.00. Dersom det oppstår noen feil i et uovervåket tidsrom, feks. utenfor normal arbeidstid, kan det hende at feilen ikke blir rettet opp før neste arbeidsdag. Tiden det vil ta å rette opp feilen kommer an på hvor kritisk feilen er. Tjenesten kan stenges uten forvarsel for vedlikehold.

4.3. Oppførsel i butikken
Ved handel i en butikk, som et resultat av å ha brukt tjenesten, ønsker Throw No More at brukeren viser respekt for butikkens ansatte og andre kunder.

5. Ansvarsbegrensninger

Vi jobber hardt for å tilby den beste tjenesten vi kan og for å spesifisere klare retningslinjer for alle som bruker dem. Samtidig leveres tjenesten “som den er”. Vi kan ikke forutse når problemer potensielt kan oppstå med tjenesten. Vårt ansvar begrenses derfor i den grad det er tillatt av lovverket. Ikke under noen omstendigheter er vi ansvarlige for tap av fortjeneste, inntekter, informasjon og data, eller eventuelle følgeskader og andre indirekte, straffbare og tilfeldige skader ved bruk av TNMs tjenester selv om vi har blitt advart mot mulighetene for slike skader. Din bruk av tjenesten er kun på din egen risiko.

5.1. Transaksjoner
Throw No More er ikke en del av transaksjonen av varer mellom forbrukeren (brukeren) og selger (butikken). Matvarehandelen foregår etter butikkens retningslinjer.

5.2. Tilgjengelige varer
Throw No More er ikke ansvarlig for tilgjengeligheten av varer i butikkene. Vi jobber for at antall produkter i appen til enhver tid stemmer overens med butikkens varebeholdning. Like vel kan vi ikke ha oversikt over hvorvidt andre kunder i butikken har varene i handlekurven.

5.3. Varenes tilstand
Throw No More er ikke ansvarlig for varenes tilstand når brukeren ankommer butikken. Butikken følger sine egne forskrifter når det kommer til nedprising av varer, uavhengig av TNMs tjenester. TNM vil ikke under noen omstendigheter ta ansvar for produksjonen, oppbevaring, ingredienser, allergier, innpakning, prosessering, handel, salg eller andre faktorer rundt produktene.

Enhver klage som dreier seg om varenes tilstand må derfor meldes direkte til butikken, men TNM anbefaler som sagt at brukeren viser respekt for butikken og dens ansatte.

5.4. Tjenesten
Tjenesten er underlagt strenge sikkerhets- og tjenestekrav. TNM kan derimot ikke garantere at tjenesten er feilfri eller tilgjengelig for brukeren til enhver tid.

TNM er ikke ansvarlig for feil eller mangler i tjenesten dersom feilene er forårsaket av omstendigheter utenfor TMNs kontroll. Slike omstendighet inkluderer (men begrenses ikke til) forstyrrelser i driften av tjenesten eller tilknyttede butikker som følge av lovverket, staten eller offentlige myndigheter, krigshandlinger, terrorisme, streik, fysiske blokader, pandemi og naturkatastrofer.

6. Endring av vilkår og betingelser

Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene eller eventuelle tilleggsvilkår som gjelder for tjenesten. Vi anbefaler at du jevnlig går gjennom vilkårene. Varsler om endringer av vilkårene blir lagt ut på denne siden. Dersom du ikke aksepterer de endrede vilkårene bør du slutte å bruke tjenesten.

7. Annet

Våre vilkår og betingelser er underlagt og skal tolkes i henhold til norsk lov.

Sist endret: 19.11.21